5 Amalan Kesihatan Untuk Kurangkan Risiko Kanser

Assalamualaikum dan Hi,

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan pemergian seniwati tersohor, Mariani ke rahmatullah. Beliau meninggal disebabkan kanser usus yang dideritai selama setahun. Al-fatihah buat Allahyarham dan semoga ditempatkan di kalangan orang yang beriman.

Mariani 1

Statistik menunjukkan penyakit kanser telah menjadi pembunuh no. 1 di negara kita dan jangan terkejut kanser boleh menyerang sesiapa sahaja dan tidak mengira umur.

Yang buat jadi gerunnya kanser dianggap pembunuh senyap sebab susah nak kesan daripada awal. Sekiranya anda tak pernah menjalani pemeriksaan rutin, tau2 je simptom dah keluar dan masa tu keadaan sudah makin teruk. Kebiasaannya kanser tersebut telah di peringkat 3 atau 4.

Bagaimana Kanser Tercipta?

kanser

Ada banyak teori mengenai bagaimana kanser boleh berlaku tetapi, di sini Mien simpulkan 3 teori yang popular…

1) sel kita sepatutnya mati dan berganti baru, tapi bila sel tak mati2, sel baru tetap tumbuh. sel yang tak mati ni yang jadi kanser.

2) sel badan rosak dan sel-sel baru akan copy sel yang rosak ni. bila dah banyak sel rosak, maka jadilah kanser.

3) mengikut sesetengah teori perawatan Islam, kanser disebabkan oleh jin.

Utk teori (1) & (2), keadaan sel yang tak berapa betul ni adalah disebabkan oleh banyak perkara. Misalnya radikal bebas, makanan yg mengandungi bahan2 kimia, penggunaan produk yang ada bahan kimia bahaya dan sebagainya.

Sebab itulah kita digalakkan untuk menggunakan dan mengamalkan produk2 organik utk mengurangkan pendedahan tubuh badan kita terhadap bahan2 kimia bahaya ni. Dari sumber makanan hinggalah pencuci muka, alat mekap, bahan pencuci kain dan sebagainya hendaklah berasaskan organik sahaja.

Tapi produk organik mahal kan? Oleh itu gandakanlah sumber pendapatan anda supaya boleh menampung belanja untuk dapatkan produk organik bagi keluarga yang tersayang.

Di samping itu juga, kita juga mesti konsisten makan suplemen untuk membuang toksin2 yg masuk dlm badan kita secara tak langsung. Sumber toksin2 ni adalah daripada udara yang kita sedut mengandungi bermacam2 gas beracun seperti asap kereta, asap kilang, asap bakar, jerebu, asap rokok dan sebagainya.

Yang no (3) pulak, kat sini pentingnya amalan rohani.

5 Amalan Yang Perlu Anda Buat Untuk Kurangkan Risiko Kanser

Amalan kesihatan yang baik BUKAN SETAKAT JAGA MAKAN JER. Tiada gunanya kalau makan kita kemain jaga tetapi aktiviti tak sihat juga, amalan rohani tak buat… ada 5 tiang utk penjagaan kesihatan:-

1- makanan sihat dan seimbang
2- aktiviti sihat
3- kegiatan sosial yang sihat
4- amalan spiritual yang sihat (amalan rohani)
5- pengambilan suplemen yang tinggi antioksida

Supplemen dah menjadi wajib skang tau, kenapa ye?

Kalau nak  tau kita makan ‘makanan sebenar’ tp hakikatnya nutrien dalam tu dah tak cukup disebabkan macam2 kerja teknologi dalam pemakanan ni, Mien bagi contoh paling mudah iaitu ayam dan buah-buahan….. last2 kita cuma makan untuk kenyang sajork, bukan untuk mendapatkan nutrisi.

Amalkanlah 5 perkara di atas, mudah2an kita menjadi lebih sihat fizikal & emosi serta dijauhkan daripada kanser.

xoxo

Mien

Shaklee ID: 1094977

PM/WA : 0123813525

FB Page : Healthy Inside.co

COD: Kajang | Bangi | Putrajaya

Leave a Reply

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.