6 Dilema Berpuasa Di Waktu Siang Yang Panjang dan Ini Caranya Untuk Anda Kekal Bertenaga

Entri ini khas untuk mereka yang termasuk dalam golongan khusus perlu menggantikan puasa.

Walaupun bulan Ramadhan berlalu, salah satu tanggungjawab yang mencabar bagi wanita beragama Islam ialah menggantikan puasa. Jadi Cik Mien tertarik untuk kongsi bersama dilema berpuasa selepas bulan Ramadhan.

6 Dilema Berpuasa Di Waktu Siang Yang Panjang

Dilema Berpuasa Waktu Siang Yang Panjang

1.Dehidrasi

Tanda-tanda badan kita dehidrasi ialah bila kawasan bibir dan kulit kita menjadi kering. Untuk atasinya, perlu banyakkan minum air di antara selang waktu berbuka dan bersahur.

Atau dengan membanyakkan menu buah-buahan, sayuran dan sup semasa berbuka dan bersahur.

2. Sakit kepala

Kekal terhidrat boleh membuatkan kepala kita sakit dan dicadangkan untuk mengambil cuti bagi merehatkan diri.

3.Nutrisi Tidak Lengkap

Dalam keadaan berpuasa, kita mungkin akan berhadapan dengan situasi nutrisi yang tidak lengkap. Penyediaan menu boleh dibuat mengikut saranan KKM iaitu suku suku separuh. Atau rancang menu sahur dan berbuka puasa dari awal.

4. Ketidakhadaman

Bila badan kita kurang air dan kurang makan buah serta sayur, sistem penghadaman kita turut terjejas. Kalau kena sembelit lagi teruk. Mau menangis bila nak membuang.

5. Pertambahan berat badan

Eh, berpuasa kan kita dah kurang makan kenapa pulak berat jadi bertambah?

Haaa…salah tu ye. Kajian ada menyatakan kalau nutrisi badan kita kurang lengkap serta kurang rehat, hormon dalam badan boleh merembes dan memberikan signal untuk buat kita makan lebih banyak.

Keenam2 ini adalah masalah biasa yang dihadapi oleh kita dan kadang2 buat kita kurang selesa. Usah risau. Cik Mien sedia berkongsi cara penyelesaiannya.

Cara Atasi Dehidrasi Semasa Berpuasa

Semasa berbuka puasa, sediakan air minuman yang membantu badan kita kembali bertenaga. Pilihan yang terbaik ialah Performance Drink. Satu-satunya minuman dengan proprietari OPTI-LYTE campuran elektrolit ditambah campuran unik karbohidrat untuk memberikan tenaga segera dan berterusan di samping menyokong penghidratan optimum.

Cara Atasi Dehidrasi Semasa Berpuasa

Cara Atasi Sakit Kepala Sepanjang Berpuasa

Selain dari rehat yang mencukupi, Cik Mien sangat rekomen anda untuk amalkan B-complex Shaklee. Satu-satunya supplemen yang boleh membantu menghilangkan sakit kepala atau pening semasa kita berpuasa. Cubalah amalkan sebiji semasa berbuka dan sebiji semasa bersahur.

Cara Atasi Rasa Lapar Ketika Berpuasa

Kadangkala kita terbabas waktu bersahur contoh tinggal 10 minit lagi ke nak masuk waktu subuh. Yang mana memang kita sendiri tak sempat nak masak atau nak campak apa pun dalam periuk kuali. Masalah begini la yang buat kita tak jadi nak berpuasa sebabnya kita tak rempat sahur. Ye la bila tak bersahur takut kita lapar plak nanti. Biasa kan?

Ok Cik Mien ada cara yang sangat lah ringkas dan in sha Allah membantu atasi rasa lapar korang tu. Cik Mien rekomen untuk amalkan Cinch Shake bagi orang dewasa dan Mealshake untuk kanak-kanak.

Cara Atasi Rasa Lapar Semasa Berpuasa Untuk Orang Dewasa

1.Cinch Shake- Kaya dengan protein (16g) dan serat (6g) serta rendah GI membantu anda rasa kenyang lebih lama, pergerakan usus lebih lanceer, mengekalkan tenaga, memberi rasa kenyang yang lebih lama, bermanfaat untuk mengurangkan berat dan mengekalkan kesihatan jangka panjang.

Dan Cinch Shake juga turut mengandungi Leusina yang membantu mengekalkan otot untuk mencapai berat badan sihat.

Cara Atasi Rasa Lapar Sepanjang Berpuasa Untuk Kanak-kanak

2. Meal Shakes– Mengandungi 19 vitamin dan mineral, kaya dengan zink, kalsium dan protein serta serat(3g) memberikan rasa vanilla yang enak. Pasti anak-anak menyukainya. Minuman berkhasiat ini jenis ready to drink dan Cik Mien sangat menggalakkan anak-anak meminumnya untuk membantu pertumbuhan dan perkembangan tulang dan gigi yang kuat. Serta membantu kesihatan penghadaman.

Cara Atasi Sembelit dan Ketidakhadaman Sepanjang Berpuasa

Cara Atasi Masalah Penghadaman Semasa Berpuasa

  1. Ketidakhadaman ini berpunca apabila kita makan dengan kuantiti yang banyak dan badan pula kekurangan air. Oleh itu adalah lebih baik kita merancang menu berbuka dan bersahur dengan memilih makanan yang mudah hadam i.e overnight oat semasa bersahur.
  2. Sebaiknya semasa berbuka puasa kita makan secara sederhana dan kunyah sebanyak 40 kali mengikut sunnah Nabi.
  3. Untuk atasi rasa kurang selesa dengan ketidakhadaman ini, Cik Mien rekomen untuk amalkan supplemen yang mengandungi Pudina dan Halia yang membantu melawaskan penghadaman dan Lecithin untuk penghadaman lemak yang sihat.

Cara Atasi Sembelit Sepanjang Berpuasa

  1. Untuk mengelak sembelit, kita perlu pastikan badan kita kekal terhidrat dan mengambil makanan yang tinggi kandungan air serta meningkatkan pengambilan serat. Contoh sediakan menu yang bersup semasa berbuka, mengamalkan overnight oat semasa bersahur serta mengambil buah tembikai waktu berbuka dan bersahur.
  2. Walaupun berpuasa, badan kita seharusnya kekal aktif. Kalau nak rehat amalkan deep sleep yang sekejap bukannya tidur melebihi jam.
  3. Selain itu, untuk memudahkan anda, amalkan supplemen yang berasaskan daun senna bagi memastikan pergerakan usus yang sihat.

Cik Mien harap dengan entri ini dapat membantu atasi dilema korang untuk menggantikan puasa. Dengan mengamalkan supplemen, ia sangat membantu untuk memudahkan urusan kita sepanjang berpuasa. Dan yang lebih penting lagi badan kita kekal sihat dan bertenaga. Betul kan?

Dapat sesuatu? Sekiranya bermanfaat kongsikan lah entri ini dengan mereka di luar sana.

Untuk sebarang pertanyaan dan konsultansi PERCUMA boleh hubungi Cik Mien ye.

xoxo
Cik Mien

SID: 1094977

Wanita yang memilih produk yang berkesan, selamat dan semulajadi

FB : Sharminie Zainul Abidin

FB Page: HealthyInside.co

Instagram: sharminie_za

Blog: http://sharminie.com/

Whatsapp/Telegram: 0123813525

2 Comments

  1. Siti Yang Menaip September 18, 2018
    • Mien September 20, 2018

Leave a Reply

CommentLuv badge